Hoe weerloos is Schier? (deel 2) Met prijsvragen.

Beste lezers,

In vorige blogs (ook van augustus 2019) heb ik aangegeven hoe de ramp die zich voltrok op de Waddeneilanden en de kwetsbaarheid van deze eilanden mij aangrijpt en waarom.
In dit blog wil ik als niet-deskundige buitenstaander enige vraagtekens plaatsen bij de huidige situatie die me overigens zeer doet denken aan wat de kritiek is op het Nederlandse Corona-beleid op dit moment: vaag, dubbelzinnig en niet effectief.
Maar ik wil vooral de trouwe lezer interactief benaderen met mijn vragen.
En jazeker: er staat iets tegenover!!!

Even terug: In de nacht van 1 op 2 januari 2019 verloor de MSC Zoe 342 containers waarvan nog steeds 8 ton lading op de zeebodem ligt. De vraag is ook hoeveel daarvan benzoylperoxide is en lithium-ion batterijen.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid ging aan de slag met de vraag: Hoe kon dit gebeuren en hoe kan dit in de toekomst worden voorkomen.
De Onderzoeksraad deed vervolgens al een waarschuwing uitgaan aan de kustwacht (zie kustwacht.nl/dossiers) op 31 oktober 2019 voor het varen met schepen, vergelijkbaar met de afmetingen van MSC Zoe, op de Zuidelijke vaarroute nabij de Waddeneilanden.
Sindsdien zendt de kustwacht dagelijks een navigatiebericht uit naar de scheepvaart.
Vraagje voor de lezer: hoeveel schepen denkt u dat er dagelijks langs de Zuidelijke vaarroute trekken?
Voor het juiste antwoord heb ik een leuk prijsje in gedachten: een Waddenshirt met het opschrift: Wees wijs met de Wadden. Moeilijk te krijgen omdat het huidige shirt de tekst bevat: Wijs met de Wadden (wees is er dus afgevallen).

In het navigatiebericht staat dat bij golfhoogten vanaf 5 meter en slecht weer schepen langer dan 300 meter en breder dan 40 meter kans hebben om de zeebodem te raken op de Zuidelijke vaarroute.
De alternatieve Noordelijke route wordt aanbevolen ter hoogte van Texel als de schepen kunnen kiezen tussen die vaarroutes.

Even een vergelijking met de mondkapjes problematiek: Hierbij wordt zelfs ‘dringend’ aanbevolen.
Even weinig effectief, want dit advies dat aan schepen aan de kapitein wordt gegeven is en blijft een advies dat de kapitein niet hoeft op te volgen.
De kustwacht heeft namelijk geen mandaat om verkeersaanwijzingen op te leggen.
Kijken we nu even naar het aantal actieve oproepen, met een update tot 25 juni 2020 dan vraag ik u als lezer alweer: hoeveel oproepen zijn er in 2019 gedaan en hoeveel in 2020?
En zijn de oproepen die zijn gedaan allemaal opgevolgd?
Hoeveel zijn er opgevolgd en hoeveel niet?

Degenen onder u die de site van de kustwacht hebben bekeken weten het antwoord.
Zo moeilijk is dat niet, maar alweer een T-shirt in het vooruitzicht: Wel naam en adres vermelden en maat natuurlijk. En als ik het oude niet kan krijgen, dan maar het minder activistische nieuwe shirt!!!

De derde vraag: Denkt u dat er sinds deze praktijk van de kustwacht geen containers meer zijn verloren? Of toch wel en eventueel hoeveel dan? (strikvraag)

Laatste heikele vraag: Heeft de kustwacht de mogelijkheid schepen die vanuit Duitsland komen te adviseren?

En tot slot: Heeft minister Cora van Nieuwenhuizen al een aanpak voorgesteld op basis van het advies van de Onderzoeksraad van 25 juni jl? Heeft zij al met het oog op de aankomende herfststormen overleg gevoerd met de internationale organisatie met regelende bevoegdheid de IMO?

Ik wens u veel succes met het beantwoorden van deze vragen.
In het volgende deel, deel 3, geef ik de antwoorden, maar ik zal u de tijd geven, in elk geval een week.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *