Joods/christelijke cultuur

Wie had dat ook weer op de agenda gezet? Juist: Pim Fortuyn, aan wie we natuurlijk terugdenken dezer dagen bij de verrassende politieke overval van Thierry Baudet.
De joods/christelijke cultuur was met name bedoeld als identificatiemogelijkheid voor hen die geen moslims zijn. De joods/christelijke cultuur tegenover de islam dus.
Ik wil u graag nog even verwijzen naar een blog dat ik schreef 30 maart 2018 over The Passion. Want wat opvalt in deze paas-periode is hoe weinig er opeens van die joods/christelijke cultuur overblijft of hoeveel, kun je ook zeggen namelijk: christelijke.
Op mijn school waar ik met kinderen lees, een openbare basisschool met voornamelijk moslimkinderen, werd mij vriendelijk verzocht een A4-tje met de kinderen uit groep 5 te lezen waarin aandacht werd besteed aan de paasviering. De bedoeling is dat ze het stuk lezen en daarna vertellen wat er in staat, dit om hun leesbegrip te vergroten.
Pasen, zo stond bovenaan het stuk, is een christelijk feest. Het wordt jaarlijks in veel landen gevierd. Pasen is ook het feest van de lente. Dat vieren veel mensen met een paasontbijt.
Niets dus over een joods paasfeest dat Pesach heet.

Enfin dacht ik nog, ze besteden tenminste aandacht aan het heidense element.
Echter, 2 van de drie stukjes gingen over Jezus en zijn lot. Allereerst Witte Donderdag. “Op deze dag at Jezus met zijn vrienden, het was zijn laatste maaltijd. Na het eten werd Jezus opgepakt, hij werd aan een groot kruis gehangen en stierf. Dat herdenken christenen op de Goede Vrijdag. Jezus wordt begraven op Stille Zaterdag”, aldus dit Nieuwsbericht, tekstniveau AA.
Ik haalde even verlicht adem. Het hele gedoe rond Judas en het verraad van de joden, die (zo beweren goede vrienden van mij zonder enige aarzeling, geïnspireerd door het “prachtige” verhaal van de Johannes Passion) verantwoordelijk waren voor zijn kruisiging (want ach, die Romeinen konden toch ook niet anders!) was hier keurig opgelost door de zin: “Hij werd opgepakt, aan een groot kruis gehangen en stierf”.

Ik keek nog wel wat ongerust naar mijn lieve moslimkinderen. Zouden ze bij “groot kruis” misschien denken aan erge plaatjes van door IS gehangenen? Ach nee besloot ik – veel te klein voor.
“Dan is het Pasen” aldus het Nieuwsbericht. “Jezus overleed aan het kruis. Hij werd begraven in een grot. Op de derde dag was hij verdwenen uit de grot. Jezus was opgestaan uit de dood. Dat herdenken christenen met Pasen. Het verhaal over Jezus staat in de bijbel.”
Waar ging hij naar toe? vroeg een lief meisje met vlechten. “Tja, naar de hemel of zo,” mompelde ik als aartshumanist en ik dacht erbij: naar die  vader van hem, die hem dit alles eigenlijk had aangedaan, want vaders kunnen hele vreselijke dingen met kinderen doen… Maar niemand die het hem ooit kwalijk had genomen.

Gelukkig voor ons kwam er daarna een stukje over paasontbijt en paaseitjes zoeken.

Dat werd gezellig. “Bij Pasen horen allerlei tradities.” Seider? Met de hele familie om de tafel gedenken dat het joodse volk ontsnapte aan de slavernij op een tamelijk gruwelijke manier voor de tegenpartij natuurlijk, maar daar moet je in het Oude Testament niet moeilijk over doen. Nee, zeg, “die hebben niet allemaal met het paasfeest uit de bijbel te maken. Veel mensen vieren Pasen met een uitgebreid paasontbijt. Of ze verstoppen chocolade paaseieren. Kinderen mogen die dan gaan zoeken”.
“Waarom paaseieren en paashazen? Eieren zijn een symbool voor de lente. En Paashazen? Hazen en konijnen krijgen in de lente jongen. Dat betekent een nieuw begin.”

En, ja daar komt ie weer: “Net als Jezus die opstaat uit de dood”.
Mijn schatten begrepen er niets van en volgens mij had het dit keer niet veel te maken met hun beperkte leesbegrip. Toen ik vroeg waar de hele tekst over ging, hadden de meesten een helder antwoord: Over een gezellig paasontbijt met de klas.

Daar heb ik het maar bij gelaten. Het “samen” spreekt mij net als deze lieve kinderen toch meer aan dan het “apart”.

En nog even speciaal voor Baudet die bang is voor indoctrinatie op scholen:
Dit nieuwsbericht had als bron: schooltv.nl, wikikids.nl, bijbel.eo.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *