Totalitaire technologie

Ook de reclamespot gezien? Het doorgroefde maar opgewekte gelaat van een duidelijke 70-plusser met de tekst erdoorheen: Tikkie, de betaal-app voor iedereen en daaronder: hashtag, het teken voor  de sociale media, #Stuur een tikkie.
De werkelijkheid laat een ander beeld zien. In 2015 hadden bijna 1,2 miljoen personen nog nooit internet gebruikt. Vooral bij 75-plussers en dan met name vrouwen en lager opgeleiden zijn er nog veel niet-internetgebruikers, al wordt deze groep geleidelijk kleiner.

Soms wordt de oudere mens tot wanhoop gedreven. Hoe hij of zij ook zijn of haar best doet zich aan te passen, het is nooit genoeg. Ons aller rupsje nooit genoeg in de gedaante van een overal en alles doordringend oprukkend technologisch systeem stelt met name de oudere medemens voor enorme opgaven.

Even een greep uit mijn eigen ervaringen. Zo kwam ik deze week van alles tegen.
Ik werd door de tandarts gebeld dat ik een rekening van de mondhygiëniste niet had voldaan en geneerde me verschrikkelijk. Zo’n lieve tandarts die nooit iets zegt, maar keurig doet waar hij voor is opgeleid moet opeens aan mijn telefoon gaan hangen om me te herinneren aan de betaling van een rekening.
Wat is het geval?
Mijn zorgverzekeraar stuurde geen brieven meer maar had me geheel gedigitaliseerd. Ik kon op Mijn… mijn zorgkosten inzien maar moest dan wel eerst mijn digi-code intoetsen en verderop werd me nog een extra code gevraagd.
Hoezo extra code?
Tja, de digi-code bleek zo lek als een mandje dus… (hoorde ik veel later van een overigens best moeilijk bereikbare medewerker aan de overbezette telefoonlijn).
Als ik die extra code die slechts eenmaal werd gegeven via de mail wou intoetsen was hij op dat moment al verouderd. Ik moest, bleek na onderzoek, mijn tabblad aanhouden.
Na een ochtend zwoegen kwam ik erachter dat mijn te besteden bedrag was overschreden, overigens buiten mij om, want een kennisgeving daarvan had ik dus niet gehad.

Vanochtend kreeg ik van Liander een dreigende brief in de bus dat ik nu echt aan de slimme meter moest anders zou me dat veel geld gaan kosten en toen ik bij mijn administratie keek naar het hoge bedrag dat de KPN berekent voor mijn vaste telefoon, kwam ik er via de medewerker van die instelling die ik na een half uur dan eindelijk toch te pakken kreeg (zie boven), achter, dat vaste telefoons  voor hen een kostenpost vormen.Die hebben ze sowieso liever niet.
Maar als je er dan toch eentje wil, zien ze bij KPN liever dat je alles dwz tv, mobiele en vaste telefoon en internet aan elkaar knoopt en dat levert hen let wel, hen, dan voordeel op.
Nee zei ik eigenwijs daar heb ik geen zin in.  Ik zit al sinds mensenheugenis bij DDS, de eerste provider in Amsterdam en die laat ik niet in de steek!
Onbegrip aan de andere kant.
Overigens geldt hetzelfde voor de KPN en de ING en mijn zorgverzekeraar.
Terwijl ze allang een heel ander bedrijf zijn, vreemde en illegale wegen bewandelen (zoals ING) of zijn overgenomen zoals mijn zorgverzekeraar, ik blijf ze eeuwig trouw als babyboomer.
Idioot maar toch. Om elk jaar van provider, bank, zorgverzekeraar en eigenlijk moet je daarbij ook denken aan werkgever (die ik als gepensioneerde niet heb), partner ( die ik wel heb, zie mijn bundel Keer op keer), of woonomgeving te wisselen is leuk als je jong, dynamisch en digi-nomade bent, maar ik ben dus 72 en honkvast geworden.
Bovendien trouw, een vreselijke eigenschap, en heb behoefte aan een bepaalde stabiliteit en persoonlijk contact.
Ik maak me ook zorgen over mijn privacy en onveiligheid ten aanzien van mijn cruciale gegevens. Terwijl we worden gewaarschuwd door de overheid en de bank om zorgvuldig om te gaan met pincodes ed, schakelt de ING bv moeiteloos over van een degelijk tan-codesysteem naar overmaking via de mobiele app omdat dat zo makkelijk zou zijn.
(Let overigens ook op de geautomatiseerde stem op de telefoon als je naar een willekeurig telecombedrijf belt. ‘Om het u zo makkelijk mogelijk te maken’, wordt u dwz ons het hemd van het lijf gevraagd alvorens een medewerker te pakken te kunnen krijgen.)
Die app moet dan wel geïnstalleerd worden op de mobiele telefoon, waarvan ze aannemen dat iedereen die heeft. Daarvoor moet je naar een ING-kantoor, wel even je legitimatie meenemen en dan schijnt het nog heel wat voeten in de aarde te hebben.

Ik heb inmiddels WhatsApp vanwege de kleinkinderen maar ik mis nog: een gezondheids-app, een dieet-app, een relax-app, een internetbankieren-app, een buienradar-app en ga zo maar door. Overigens heb ik een 70-plus kennis die nog steeds aan het stoeien is met een parkeer-app, die je moet hebben want de parkeerautomaten zijn inmiddels zo ingesteld dat je, aldus een vriendin, heel wat oefening moet hebben om er  normaal mee te kunnen betalen.
Misschien is er inmiddels ook een klaarkom-app, anders is dat zeker een gat in de markt!
Kortom de technologisch totalitaire wereld waar we al inzitten en zeker naar toe gaan heeft de volgende kenmerken :
1) Alles wordt aan elkaar gekoppeld zodat één bedrijf de verschaffer van tv, internet en telefoon, kortom alle communicatienetwerken is en daarmee ook monopolist waar het inzicht in jouw gegevens betreft evenals overigens de energieleverancier met de slimme meter die precies op de hoogte kan zijn van je doen en laten.
2) Al het verkeer dus ook betalingsverkeer wordt zoveel mogelijk gemobiliseerd dwz mobiel gemaakt. Vast bestaat dadelijk niet meer.
3) Contant geld verdwijnt, want dat is veel lastiger in kaart te brengen.
4) Door die flexibilisering en mobilisering worden de gevaren van kwetsbaarheid van systemen aanzienlijk veel groter en er zullen er dus steeds meer toegangscodes en beveiligingen nodig zijn, waar vergeetachtige ouderen slecht mee overweg kunnen.
5)Uiteindelijk  zal de  uitkomst van dit proces zijn dat er robotten aan te pas moeten komen die geen moeite hebben met deze gecreëerde, totalitaire technologische wereld en zich daar veel beter in thuis voelen.
6) Wat mensen betreft zal er een feitelijke selectie plaatsvinden. De onaangepasten, dwz degenen die deze ontwikkeling niet kunnen bijbenen, achterop raken, geïsoleerd raken en gefrustreerd, zullen als ze niet worden kalltgestelt door het systeem (boetes opgelegd krijgen en schulden en daarvoor worden gestraft en weggezet) zo onzeker in het leven staan, dat ze dit leven niet meer aan kunnen.

Christelijke partijen zijn bang dat mensen euthanasie zullen plegen omdat er zoveel op de zorg bezuinig wordt, maar ik voorzie een grijze euthanasie-golf bij een verdere versnelde voortschrijding van het technologisch totalitarisme.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *